Новини

Умните е-магазини на българския стартъп Releva

Актуално Дата: 27.01.23

Kолко често се случва да разглеждате продукт в електронен магазин и в продължение на дни след това да получавате оферти за него във Facebook? Или да напълните кошница в някой сайт, но да се откажете и да получавате известие след известие за завършване на поръчката по имейл? Вероятността човек да се върне обратно в електронен магазин и да направи покупка след напомняне от сайта, твърдят Георги Георгиев и Явор Стойчев от стартъпа за дигитален маркетинг Releva, е голяма. А ако напомнянето на потребителя се извърши в правилния канал, приходите на е-магазина могат да се увеличат с над 20%. В идеалния случай пък, ако клиентите изпълняват всички препоръки на Releva, увеличението може да стигне до цели 45%.

Изкуствен интелект за умни магазини

Георгиев и Стойчев се запознават, докато работят като машинни инженери в две различни компании. Пасват си моментално по време на работна среща през 2019 г. и не след дълго им хрумва идея да стартират уикенд проект в сферата на автоматизацията на маркетинга, който да развиват в свободното си време. „Имахме сходен технически опит, вярвахме, че продуктът има потенциал, и година по-късно успяхме да го валидираме“, разказва Стойчев.През 2020 г. регистрират дружеството „Релева“ и започват да показват прототипа си на български клиенти. Използвайки изкуствен интелект, Releva съдейства на онлайн търговците в увеличаването на приходите им, като научава индивидуалните предпочитания на потребителите и им предлага сходни продукти, праща им напомняния по различни канали за комуникация и следи как и кога пазаруват най-много. Колелото се завърта и не след дълго Георгиев и Стойчев се посвещават изцяло на проекта, а днес, година и половина по-късно, вече имат екип от 18 души и над 100 клиента.

Как да „говориш“ на потребителя

С промяната на само една снимка, твърди Георгиев, електронният търговец може да увеличи приходите си. Това е и идеята на Releva, чийто модел се тренира и с всяко повторно влизане на даден потребител в сайт може да направи страницата възможно най-привлекателна спрямо индивидуалните му нужди. „Опитваме се да говорим на клиентите с правилните снимки, изказ и предложения“, обяснява той.С един клик на даден продукт потребителят показва на модела на Releva какъв е предпочитаният от него ценови диапазон, размер, цвят, продукт. „Оттам започваме да персонализираме страницата с подобни продукти, които вероятно би искал да купи“, казва Георгиев.

Releva работи като SaaS (software-as-a-service) продукт, който се предлага на търговски клиенти на абонаментна база, като Георгиев допълва, че таксата представлява около 5% комисиона на продажбите, извършени благодарение на услугата. Моделът се интегрира на сайта на клиента, като следи всяко посещение на страница, кликване и продажбите, извършени при напомняне по даден канал, включително Viber, SMS, имейл, както и реализираните покупки през страница с индивидуални предложения, подбрани за потребителя от Releva.

Така изглежда таблото на Releva, където се следи колко приходи идват от различните канали за контакт с потребителите

Таблото предоставя на търговеца и анализ на приходи, среден размер на кошница и средна покупка, като в над 90% от времето е автоматичен. „Клиентът трябва да се грижи за своя маркетинг, но нашият инструмент привлича хора, автоматично работи и търси възможно най-евтиния начин за комуникация с потребителите“, обяснява Георгиев. Releva използват вече над 100 клиенти, сред които български е-търговци като Ebag, Sport Depot, Kidso, Aiko и други, а още 50 са в процес на интеграция и тестване.

Първо в България, вече и в региона

До началото на 2022 г. Releva работи ексклузивно с български клиенти, за да валидира продукта си. През март, когато привлича първата си инвестиция в размер на 870 хил. еврозапочва търсене на партньорства в региона с фокус върху Гърция, Румъния, Сърбия и Турция, където вече има по няколко клиента, казват Георгиев и Стойчев.

Рундът тогава води българският фонд за дялово инвестиране NV3, който взима 17% дял в компанията „Релева“. Мажоритарни собственици продължават да са Стойчев и Георгиев с по 38.5% дял в дружеството. Участие в компанията има и HR Capital, както и няколко бизнес ангели, например мениджъри в TBI Bank. Releva участва и в програмата Google Startups, където привлича 200 хил. евро, които ще получи в рамките на период от две години.

Парите, твърди Георгиев, ще стигнат за „много време, защото сме доста ефективни във влагането им“. Инвестицията вливат в доразвиване на продукта, адресиране на нуждите на по-малки търговци и работа с Google и Facebook. „Наскоро направихме plug-in услуга за Shopify, която разчитаме да помогне на по-малките клиенти, които нямат богат набор от продукти в електронните си магазини“, обяснява той.

400% годишен ръст

„В началото един продукт трябва да се продава от кофти продавач, като нас двамата, защото един експерт може да реализира продажба на всичко. Като лоши продавачи с Явор разбрахме колко добър е самият продукт, когато клиентите започнаха да ни намират“, смее се Георгиев. „Миналата година пораснахме с 400%, което ни увери, че Releva работи.“ Твърди, че средно работата с модела на компанията води до между 20 и 40% увеличения в приходите на клиентите, като в някои случаи числото стига и до 45%.