I. Цел на процедурата:
Предоставяне на фокусирана подкрепа на българските малки и средни предприятия за насърчаване изпълнението на мерки за
енергийна ефективност с цел постигане на устойчив растеж и конкурентоспособност на икономиката.
II. Териториален обхват:
Цялата страна.
III. Общ бюджет на процедурата:
90 млн. евро (176 024 700 лв.)
IV. Максимална продължителност за изпълнение на проект:
18 месеца.
V. Допустими кандидати:
- Кандидатите трябва да са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите или да са еквивалентно лицето по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство;
- Кандидатите трябва да отговарят на изискванията за микро, малко или средно предприятие съгласно Закона за малките и средни предприятия и Приложение I на Регламент (ЕС) № 651/2014);
- Кандидатите трябва да имат минимум три приключени финансови години (2013, 2014 и 2015) преди датата на обявяване на процедурата за подбор на проекти;
- Кандидатите трябва да развиват своята основна дейност в следните сектори: сектор B „Добивна промишленост”, сектор C „Преработваща промишленост”, сектор D „Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на г. газообразни горива”, сектор E „Доставяне на води; Канализационни услуги, управление на отпадъци и възстановяване” и сектор F „Строителство“ съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008), с изключение на секторите, попадащи в секторните ограничения на Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014;
Кандидати с основна икономическа дейност или дейност, за която кандидатстват, попадаща в сектор D, са недопустими за финансиране с регионална инвестиционна помощ.
Потенциалните кандидати не могат да участват в процедурата за подбор на проекти и не могат да получат безвъзмездна финансова помощ, в случай че попадат в забранителните режими на Регламент на Комисията (ЕС) № 651/2014 от 17 юни 2014
година, Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г., а също и в случаите, когато не са допустими кандидати съобразно демаркационната линия с други планове и програми, финансирани със средства на ЕС.
ВАЖНО
Кандидати, които са задължени лица по смисъла на чл. 14, ал. 4 от Закона за енергийна ефективност (ЗЕЕ), не могат да използват частта от енергийните спестявания, постигната със средства по ОПИК, за доказване изпълнението на определените им по чл. 18
от ЗЕЕ цели за енергийни спестявания.
VI. Допустими проекти:
- За да са допустими по настоящата процедура, проектите трябва да се основават на препоръки от извършен енергиен одит по образец („обследване за енергийна ефективност”), изготвен за целите на процедурата за подбор на проекти (Приложение Б към Условията за кандидатстване).
Енергийният одит следва да е извършен от лице, вписано в публичния регистър по чл. 60, ал. 1 от Закона за енергийната
ефективност.
Обследването за енергийна ефективност се извършва на основата на информация за енергийното потребление за предходен тригодишен период и данни от измерванията, извършени в хода на обследването.;
ВАЖНО
Контролът относно качеството на изготвените енергийни одити ще бъде извършван от Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР) като становището за съответствие на енергийния одит с изискванията на процедурата е условие за допустимост
на проекта.
В тази връзка кандидатите по процедурата имат ангажимент да изготвят енергиен одит по образец (Приложение Б „Образец на
енергиен одит“) и да го представят за разглеждане от АУЕР не по-късно от 10.08.2016 г.
- Проектите трябва да включват дейности по Елемент А „Инвестиции“;
VII. Допустими дейности:
Елемент А „Инвестиции“:
- Инвестиции за изпълнение на мерки за енергийна ефективност, включени в обследването за енергийна ефективност, извършено от лица, вписани в регистъра по чл. 60, ал. 1 от ЗЕЕ;
ВАЖНО
- ВСЯКА от предвидените за изпълнение мерки, включени в енергийния одит, следва да е с потвърден ефект енергийни спестявания от минимум 5% съгласно обследването за енергийна ефективност.
- В случай, че мерките включват системи за отопление и охлаждане и/или производство на електрическа енергия от възобновяеми източници, допустими са само такива за собствено потребление.
Кандидатите следва да имат предвид че дейностите, свързани с въвеждане на ВИ не представляват първоначална инвестиция и в тази връзка не са допустими за финансиране по режим „регионална инвестиционна помощ“. Същите не са допустими за финансиране и по режим „инвестиционни помощи за мерки за повишаване на енергийната ефективност“.