Актуални

Eнергийна ефективност и използване на енергия от възобновяеми източници в предприятията

1. Бюджет на процедурата: 126 000 000,00 лева

Минимален размер на помощта: 30 000 лева
Максимален размер на помощта: 100 000 лева
Интензитет на помощта: 65%

2. Цели на процедурата: да предостави фокусирана подкрепа на българските предприятия за подобряване на енергийната им ефективност и насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници, с което да се ускори прехода на частния сектор към климатична неутралност и екосъобразна дейност.

3. Кой може да кандидатства?
Допустимите кандидати следва да са:
1) Да са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите.
Клонове на юридически лица, регистрирани в България, не могат да участват в процедурата поради липсата на самостоятелна правосубектност.
2) Да са регистрирани не по-късно от 31.12.2021 г.
3) Да са микро, малки или средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36).
4) Да са реализирали нетни приходи от продажби за 2023 финансова година в зависимост от категорията на предприятието-кандидат, както следва:

Микропредприятия ≥ 100 000 лева
Малки предприятия ≥ 300 000 лева
Средни предприятия ≥ 1 000 000 лева

ВАЖНО: При определянето на нетните приходи от продажби за 2023 г. ще се вземат предвид само данните от индивидуалния Отчет за приходите и разходите за 2023 г. на предприятието-кандидат, без да се отчитат данните на свързани предприятия и/или предприятия-партньори (ако е приложимо), послужили за определяне на категорията на кандидата съгласно ЗМСП.
5) Да са заявили подкрепа за основната си икономическа дейност за 2023 г. съгласно Класификацията на икономическите дейности (КИД-2008) на Националния статистически институт (НСИ), която попада в следните групи сектори на икономическа дейност:
Индустрия, включваща сектори B, C, E и F, съгласно КИД-2008 на НСИ
Услуги (включваща сектори G, H, I, J, L, M, N, P, Q, R (без R92) и S (без S96.09), съгласно КИД-2008 на НСИ)
ВАЖНО: Проектите по процедурата e допустимо да се изпълняват САМО В ЕДНА от категориите региони: Регион в преход – Югозападен район на планиране (ЮЗР) или по-слабо развити региони – районите на планиране извън ЮЗР.

4. Допустими дейности:
Проектите по процедурата е допустимо да включват ЕДИНСТВЕНО един или повече от активите/оборудването/съоръженията, съгласно „Списъка на допустимите категории активи в областта на енергийната ефективност и използването на енергия от възобновяеми източници” (Приложение 4.1).
В Приложение 4.1 е посочен минимален обхват/функционалности, които са ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ, като по своя преценка в процеса на изпълнение на проектите бенефициентите могат да заложат и допълнителни функционалности/характеристики.

5. За какво може да се кандидатства – допустими разходи:
Допустими по процедурата са разходите за активи/ оборудване/ съоръжения съгласно „Списъка на допустимите категории активи в областта на енергийната ефективност и използването на енергия от възобновяеми източници” (Приложение 4.1), включени в общо 17 групи технологии, както следва:
1. Котли на биомаса;
2. Термопомпи;
3. Слънчевите системи за топла вода и битово горещо водоснабдяване;
4. Системи за оползотворяване на отпадна топлина/студ, генерирана при производството на сгъстен въздух или студопроизводство;
5. Рекуперативни блокове за отопление, вентилация и охлаждане;
6. Чилъри;
7. Климатични камери с високо ефективна регенерация или рекуперация на топлина/студ/влага;
8. Енергийно-ефективни охладители на въздух;
9. Компресори за сгъстен въздух, вкл. резервоари за сгъстен въздух;
10. Централизирано управление на системи за сгъстен въздух;
11. Изсушители на сгъстен въздух;
12. Енергийно-ефективни изолационни системи в сгради;
13. Енергоспестяващи осветители;
14. Фотоволтаични панели;
15. Инвертори;
16. Локални съоръжения за съхранение на енергия (батерии);
17. Фотоволтаична електрическа централа (ФтЕЦ) (включваща соларни панели, инвертори, батерии и други компоненти, необходими за функциониране на централата).

Ние от „Интер Консулт Груп“ ще Ви помогнем да развиете потенциала си за растеж. От анализ, предпроектни проучвания и подготовка на проектно предложение до административното управление и отчитане на Вашите проекти – ние Ви консултираме през целия процес.
При интерес и за повече информация относно критериите за кандидатстване можете да се консултирате с нас на следните имейл адреси: lyubena@icg.bg, kremena@icg.bg или на телефон: 02 954 11 40.

Не се колебайте да се свържете с нас в най-кратки срокове!


Интервенции „II.Г.3 – Инвестиции за неселскостопански дейности в селските райони“

Интервенции „II.Г.3 – Инвестиции за неселскостопански дейности в селските райони“

  1. Цели на интервенциите:
  • Подкрепа за привличане и задържане на млади и нови земеделски стопани, както и насърчаване на устойчиво развитие в селските райони.
  • Насърчаване на заетостта, растежа, социалното включване и равенството между половете, включително участие на жените в селското стопанство, както и развитие на кръговата биоикономика и устойчивото управление на горите.
  • С прилагането на интервенциите се очаква постигане на стратегическите приоритети на ОСП, включително улесняване на стопанската дейност, стимулиране на иновативни производства и развитие на биоикономиката, чрез диверсификация на икономическата дейност.

2. Допустими дейности:

Подкрепата по процедурата се предоставя на територията на селските райони в съответствие с чл. 73 от Регламент (ЕС) №2021/2115. Финансирането обхваща материални и/или нематериални активи, като машини, оборудване, недвижима собственост и общи разходи, свързани с дейността.

2.1. Инвестиции в производство и услуги:

  • Производство на продукти, които не са включени в Приложение I от Договора за функционирането на ЕС.
  • Предоставяне на услуги в определени икономически сектори.

2.2. Условия за допустимост:

  • Инвестициите трябва да бъдат свързани основно (над 50%) с дейности, отнасящи се към производството на продукти, които не са включени в Приложение I от Договора за функционирането на ЕС.
  • Разходите за различни дейности се разпределят спрямо техния относителен дял, ако не могат да бъдат определени еднозначно.

или

  • Инвестициите следва да са свързани с развитие на услуги в различни сектори на икономиката, посочени в насоките за кандидатстване.

или

  • Инвестициите трябва да са свързани с дейности, които са насочени към развитие на занаяти.

3. Допустими кандидати:

Земеделски стопани, които да отговарят на следните изисквания:

  • Икономически размер на стопанството: Над 8 000 евро стандартен производствен обем (СПО).
  • Регистрация: Да са регистрирани като земеделски стопани съгласно Закона за подпомагане на земеделските производители най-малко 24 месеца преди кандидатстването, без прекъсване на дейността.
  • Правен статус: Да са регистрирани като еднолични търговци или юридически лица по Търговския закон или Закона за кооперациите.
  • Локация: Седалището им да бъде на територията на селски район.

Микропредприятия, които да отговарят на следните изисквания:

  • Правен статус: Да бъдат регистрирани като еднолични търговци или юридически лица по Търговския закон или Закона за кооперациите;
  • Локация: Седалището им да бъде на територията на селски район.

Физически лица, в сферата на занаятите, които да отговарят на следните изисквания:

  • Правен статус: Да бъдат регистрирани по Закона за занаятите като упражняващи занаят/и след вписване в регистър БУЛСТАТ по реда на Закона за регистър БУЛСТАТ;
  • Регистрация: Да отговарят на определението за микропредприятие, съгласно дефиницията на ЗМСП;
  • Локация: Седалището им да бъде на територията на селски район.

4. Кандидати и области с приоритет:

  • Приоритет ще бъде предоставян на проекти, свързани с инвестиции в иновации, цифровизация, технологично интензивни производства и информационните услуги, които да допринасят за повишаване на добавената стойност (в т. ч. високотехнологични производства и услуги съгласно националните приоритетни икономически дейности, определени в Националната стратегия за насърчаване на малките и средни предприятия 2021-2027 г.);
  • Подкрепата за дейности в областта на здравеопазването и социалните услуги също ще е приоритетна, както и проектите с инвестиции, насочени към опазване на околната среда и борба или адаптация с климатичните промени, в т. ч. устойчива енергия и производства;
  • Приоритетно финансовата помощ ще бъде насочвана и към жени и млади предприемачи.

5. Финансова помощ:

  • Минималната стойност на общите допустими разходи за един проект е 29 337 лева (15 000 евро).
  • Максималната стойност на общите допустими разходи за един проект за един кандидат за целия период на прилагане на интервенцията е 782 320 лева (400 000 евро).
  • Финансовата помощ покрива 50% от общите допустими разходи по проекта.

За контакти

1606 София, бул. България 115, оф.2, ет. 2, Т +359 2 954 11 40

7000 Русе, ул. А. Буров 2, ет.3, Т +359 82 870 400

office@icg.bgwww.icg.bg

Снимка: Growing the Rural Non-Farm Economy to Alleviate Poverty | Independent Evaluation Group


Инвестиции в земеделските стопанства

Интервенция II.Г.1 „Инвестиции в земеделските стопанства“ и интервенция

II.Г.1.1. „Инвестиции в земеделските стопанства насочени към опазване на

компонентите на околната среда“

Индикативни дати: септември – ноември 2025 г.

  1. Цели на интервенциите:
  • Подкрепа за стабилни земеделски доходи и устойчиво развитие на селскостопанския сектор в целия Съюз, насочена към укрепване на дългосрочната продоволствена сигурност, насърчаване на разнообразието в селското стопанство и гарантиране на икономическата устойчивост на селскостопанското производство.
  • Насърчаване на пазарната ориентация и подобряване на конкурентоспособността на стопанствата както в краткосрочен, така и в дългосрочен план, с акцент върху научните изследвания, технологиите и цифровизацията.
  • Модернизиране на селското стопанство и селските райони чрез улесняване на достъпа на земеделските стопани до научни изследвания, иновации, обмен на опит и обучение.
  • Спомагане за намаляване на климатичните промени и адаптиране към тях, включително чрез редуциране на емисиите на парникови газове и подобряване на улавянето на въглерод, както и подкрепа за устойчиви източници на енергия.
  • Подкрепа за устойчивото развитие и ефективното управление на природните ресурси като вода, почва и въздух, в това число чрез намаляване на зависимостта от химически вещества.
  • Помощ за опазването и възстановяването на биоразнообразието, укрепване на екосистемните услуги и защита на местообитанията и ландшафтите

2. Допустими дейности:

По интервенция II.Г.1:

Допустимите за подпомагане дейности в рамките на интервенцията, могат да включват материални и нематериални инвестиции, както следва:

  • Инвестиции за модернизация и механизация /инвестиции във физически активи/, свързана с намаляване на производствените разходи и повишаване производителността на труда;
  • Инвестиции за постигане съответствие с нововъведени стандарти на Общността, приложими за съответните стопанства;
  • Инвестиции, пряко свързани с подобряване на енергийната ефективност на стопанствата;
  • Инвестиции за съхранение на земеделската продукция с цел запазване качеството на продукцията;
  • Инвестиции в изграждане/реконструкция/закупуване на машини и съоръжения за опазване на околната среда, включително за съхранение на оборска тор;
  • Инвестиции в недвижима собственост, свързана с дейността на земеделските стопанства;
  • Инвестиции за производство на енергия от възобновяеми енергийни източници (водна, вятърна, слънчева, геотермална енергия и остатъчна/отпадъчна биомаса) за собствено потребление за нуждите на земеделските стопанства;
  • Общи разходи свързани с проекта, като проектански и консултански разходи.

По интервенция II.Г.1.1:

Допустимите за подпомагане дейности в рамките на интервенцията, могат да включват материални и нематериални инвестиции, както следва:

  • Изграждане, ремонт, реконструкция и оборудване на обекти за биологично животновъдство;
  • Инвестиции в технологии за превенция на болести по животните, управление на отпадъци от земеделие, мониторинг на парникови емисии и данни, включително използване на сензори, дронове, изкуствен интелект, сателитни изображения, автоматизация, роботика и земеделска техника с подобни компоненти;
  • Инвестиции за производство на енергия от възобновяеми източници (водна, вятърна, слънчева, геотермална и биомаса) за собствено потребление на земеделски стопанства.
  • Инвестиции за повишаване на стандартите за хуманно отношение към животните и подобряване на биосигурността.
  • Общи разходи свързани с проекта, като проектански и консултански разходи.

3. Допустими кандидати:

  • Земеделски стопани – физически лица или юридически лица с минимум 8000 евро СПО (стандартен производствен обем) с регистрация от минимум 24 месеца;
  • Да имат доход от земеделски дейности, свързани услуги, преработка на земеделска продукция, участие в схемата за единно плащане на площ или публична финансова помощ за земеделска дейност.
  • Групи и организации на производители, признати в съответствие с националното и/или европейското законодателство за организации на производители;

4. Кандидати и области с приоритет:

  • Производство на земеделска продукция от чувствителни сектори;
  • Производство на биологични продукти;
  • Внедряване на технологии, намаляващи вредните емисии;
  • Проекти за въвеждане на иновативни и енергоспестяващи технологии в селското стопанство;
  • Насърчаване на кооперирането и интеграцията сред земеделските производители;
  • Проекти, доказващи финансова устойчивост, които да развиват и укрепват веригите за стойност от производител до потребител, включително участие в схеми за качество със съответния продукт от бизнес плана;
  • Подкрепа за навлизането на млади фермери в сектора;
  • Кандидати на територията на райони с природни и други ограничения.

5. Финансова помощ:

  • Финансовата помощ покрива до 50% от допустимите разходи, като за различни категории кандидати могат да се определят специфични условия след одобрение от Комитета за наблюдение. Помощта може да се увеличи с до 25% за проекти, предложени от групи или организации на производители.
  • Максималният размер по ІІ. Г.1 на допустимите разходи е до 1 000 000 евро за индивидуален кандидат и до 2 000 000 евро за група/организация на производители
  • Максималният размер по ІІ. Г.1.1 на допустимите разходи е до 1 000 000 евро за индивидуален кандидат и до 1 500 000 евро за група/организация на производители;
  • Максималният размер на допустимите разходи за инвестиции в земеделска техника: до 450 000 евро и 750 000 евро за група/организация на производители.
  • Общият максимален размер на допустимите разходи за интервенция ІІ. Г.1 и ІІ. Г.1.1 е до 1 800 000 евро и 2 000 000 евро за група/организация на производители.
  • Общият максимален размер на допустимите разходи за интервенция ІІ. Г.1 и ІІ. Г.1.1 за инвестиции в земеделска техника за индивидуален кандидат е до 700 000 евро и 800 000 евро за група/организация на производители.

За контакти

1606 София, бул. България 115, оф.2, ет. 2, Т +359 2 954 11 40

7000 Русе, ул. А. Буров 2, ет.3, Т +359 82 870 400

office@icg.bgwww.icg.bg

Снимка: Agricultural Holdings International


Инвестиции за преработка на селскостопански продукти

Интервенция II.Г.2. „Инвестиции за преработка на селскостопански продукти и интервенция“ II.Г.2.1  „Инвестиции за преработка на селскостопански продукти, насочени към опазване на компонентите на околната среда“

Индикативни дати: ноември 2025 – януари 2026 г.

  1. Цели на интервенциите:
  • Подобряване на позицията на земеделските стопани във веригата на стойността.
  • Стимулиране на заетостта, икономическия растеж, равнопоставеността между половете, включително активното участие на жените в селскостопанската дейност, социалното включване и местното развитие в селските райони, с акцент върху кръговата биоикономика и устойчивото горско стопанство.
  • Принос за смекчаване на изменението на климата и за адаптиране към него, включително чрез намаляване на емисиите на парникови газове и повишаване на улавянето на въглерод, както и насърчаване на устойчивата енергия.
  • Подкрепа за устойчиво използване и ефективно управление на природните ресурси като вода, почва и въздух, с акцент върху намаляване на зависимостта от химически вещества.

2. Допустими дейности:

По интервенция II.Г.2:

Допустимите за подпомагане дейности в рамките на интервенцията, могат да включват материални и нематериални инвестиции, както следва:

  • Инвестиции за изграждане, придобиване и модернизация на сгради и недвижими активи, необходими за преработвателната дейност;
  • Закупуване и инсталиране на нови машини и оборудване за подобряване на производствения процес и маркетинга;
  • Съоръжения за съхранение, преработка, пакетиране, охлаждане, замразяване и сушене за запазване на качеството на продукцията и суровините;
  • Специализирани транспортни средства, включително хладилни, за превоз на суровини и готова продукция;
  • Внедряване на системи за управление на качеството;
  • Производство на енергия от възобновяеми източници (водна, вятърна, слънчева, геотермална и биомаса) за собствено потребление;
  • Инвестиции за съответствие с европейските стандарти, включително изграждане на пречиствателни съоръжения;
  • Общи разходи свързани с проекта, като проектански и консултански разходи.

По интервенция II.Г.2.1:

Допустимите за подпомагане дейности в рамките на интервенцията, могат да включват материални и нематериални инвестиции, както следва:

  • Строителство, реконструкция и ремонт на сгради и недвижима собственост за опазване на околната среда, като пречиствателни съоръжения и съоръжения за третиране на отпадъци;
  • Изграждане, модернизация и оборудване на съоръжения за съхранение или оползотворяване на отпадъчни суровини от селскостопанска преработка;
  • Модернизация и оборудване на съоръжения за съхранение и пречистване на отпадни води, използвани в преработката и маркетинга;
  • Изграждане на инсталации за производство на енергия от ВЕИ (водна, вятърна, слънчева, геотермална и биомаса) за собствено потребление;
  • Инвестиции в нематериални активи. Подкрепата ще бъде насочена и към инвестиции за преработка на сертифицирани биологични продукти;
  • Общи разходи свързани с проекта, като проектански и консултански разходи.

3. Допустими кандидати:

  • Земеделски стопани – физически лица и юридически лица с минимум 8000 евро СПО (стандартен производствен обем) с регистрация от минимум 24 месеца;
  • Еднолични търговци и юридически лица, преработващи селскостопанска продукция с регистрация от минимум 24 месеца;
  • Групи и организации на производители, признати от министъра на земеделието и храните;
  • Преобладаващата част /най – малко 51%/ от предвидените за преработка селскостопански продукти трябва да са произведени в земеделското стопанство на кандидата.

4. Кандидати и области с приоритет:

  • Интегрирането на нови и енергоспестяващи технологии или иновации в ХВП;
  • Преработка на суровини от чувствителни сектори;
  • Технологии за намаляване на емисиите, както и инвестиции и дейности, подпомагащи устойчивото и цифрово икономическо възстановяване, дигитализацията, роботизацията и използването на устойчива енергия;
  • Проекти, осигуряващи устойчива заетост и насърчаващи кооперирането и интеграцията между земеделските производители и предприятия от хранително–преработвателната промишленост;
  • Кандидати с доказана финансова устойчивост, допринасящи за развитието и укрепването на веригите за стойност от производител до потребител.

 5. Финансова помощ:

  • Общият максимален размер на допустимите разходи за интервенция ІІ. Г.2 и ІІ. Г.2.1 за един кандидат за периода на прилагане на интервенциите е до 3 000 000 евро.
  • Максималният размер на допустимите разходи По II.Г.2 за индивидуален кандидат е до 2 000 000 евро и 2 500 000 евро за кандидати група/организация на производители.
  • Максималният размер на допустимите разходи По II.Г.2.1 за един кандидат за периода на прилагане на интервенцията и за един проект е до 2 000 000 евро и 2 000 000 евро за кандидати група/организация на производители.

 

За контакти

1606 София, бул. България 115, оф.2, ет. 2, Т +359 2 954 11 40

7000 Русе, ул. А. Буров 2, ет.3, Т +359 82 870 400

office@icg.bgwww.icg.bg

 

Снимка: Започна приемът по подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на селскостопански продукти“ : Вестник Знаме – новини Пазарджик и областта

 


„Малки иновативни грантове за МСП“: Възможности за растеж чрез наука и иновации по програма “Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация” 2021-2027 г.

„Малки иновативни грантове за МСП“: Възможности за растеж чрез наука и иновации

Вчера (27 ноември 2024 г.) за кандидатстване отвори процедурата „Малки иновативни грантове за малки и средни предприятия (МСП)” (BG16RFPR002-1.005).

Какво представлява процедурата?

Тя е насочена към подпомагане на малки и средни предприятия (МСП) чрез фиксирани грантове за научно-интензивни услуги, предоставяни от университети, научни организации и изследователски центрове. Целта е да се поощри въвеждането на иновации, нови продукти, бизнес модели и технологии, както и да се подобри достъпът на бизнеса до научноизследователска база и експертиза. Това ще допринесе за решаването на технологични предизвикателства и адаптиране към съвременни изисквания като цифровизация и екологична устойчивост. Чрез Платформата за сътрудничество между висшите училища, научните организации и бизнеса (s2b.nacid.bg), МСП ще имат лесен достъп до експерти, услуги и уникална инфраструктура.

Финансиране и условия

  • Размер на безвъзмездната помощ: 14 710 лв. за една услуга/29 420 лв. за две услуги.
  • Съфинансиране: До 100% безвъзмездна помощ, ако общият размер на помощта не надвишава 430 282,60 лева (220 000 евро) за тригодишен период.
  • Разрешената дейност по процедурата включва предоставяне на услуги от научноизследователски организации, определени като „изпълнители на услугата“. Тези услуги са разнообразни и обхващат консултантски, дигитални, информационни услуги, специализирани обучения и други. За да определят нуждите си и за процеса по избора на доставчик, с когото да сключат договор, предприятията трябва да използват новосъздадената Платформа за сътрудничество между висшите училища, изследователските организации и бизнеса, управлявана от Националния център за информация и документация (НАЦИД) (достъпна на следния адрес: https://s2b.nacid.bg/home).

Критерии за кандидатстване

За участие е необходимо:

  • Кандидатите да са микро-, малки или средни предприятия, регистрирани преди 31.12.2022 г., както и да имат средносписъчен брой на персонала за 2023 г. не по-малко от 2 лица.
  • Да имат минимален годишен оборот за 2023, съответно 41 000 лв. за микропредприятия, 82 000 лв. за малки и 123 000 лв. за средни предприятия.
  • Приоритет се дава на МСП от Северозападен, Северен централен, Североизточен, Южен централен и Югоизточен регион.

Какво ще постигнете?

  • Подобряване на иновационния капацитет и конкурентоспособността.
  • Устойчиво партньорство с научни организации.
  • Решаване на технологични предизвикателства чрез достъп до научна инфраструктура и експертиза.

Важно: Изборът на изпълнител от платформата се извършва от МСП след подписване на административен договор за безвъзмездна финансова помощ по процедурата.

Разходите се предоставят като еднократни суми и са възстановими при наличието на постигнат конкретен краен резултат.

Крайният срок за кандидатстване е 28.03.2025 г., 16:30 ч.  през ИСУН.

„Интер Консулт Груп“ е Вашият партньор

Нашият екип Ви подкрепя във всеки етап от процеса – от разработване на проектно предложение до управление и отчитане на резултатите. Свържете се с нас, за да отключите потенциала си за растеж чрез иновации!


Партньорства в здравеопазването (2022) към програма Хоризонт Европа (2021-2027)

Партньорства в здравеопазването (2022) – Partnerships in Health (2022), официално име на схемата: European partnership on transforming health and care system (HORIZON-HLTH-2022-CARE-10)

Основни цели на тази схема са да се подкрепи ключови цели на програма Хоризонт Европа за:

  • осигуряване на достъп до иновативни, устойчиви здравни услуги с високо качество;
  • устойчив Европейски Съюз подготвен за възникващи заплахи в здравеопазването;
  • висококачествени дигитални услуги за всички.

Проектните предложения по тази схема следва да са изготвени и насочени към следните очаквани резултати:

  • Изследователи от европейските страни и региони се ангажират с усъвършенствани съвместни изследвания за трансформиране на системите за здравеопазване и грижи;
  • Органите за здравеопазване и грижи, политиците и други заинтересовани страни използват резултатите от изследванията, за да разработят базирани на факти стратегии и политики за трансформиране на здравните системи и да се поучат от добрите практики на европейските държави и региони;
  • Доставчиците и специалистите по здравеопазване прилагат иновативни начини за предоставяне на грижи и поддържане на здравето на населението;
  • Органите за здравеопазване, политиците и други заинтересовани страни планират и извършват ефективни инвестиции в системите за здравеопазване и грижи на национално/регионално ниво, за да използват иновативни решения и модели;
  • Налице е увеличен брой новатори и по-силни местни/регионални екосистеми от заинтересовани лица, които улесняват възприемането на успешни иновации в здравеопазването;
  • Гражданите и здравните специалисти са повишили цифровата и здравната грамотност;
  • Страните си сътрудничат по-добре и използват специфични за контекста знания и доказателства, за да направят своите системи за здраве и грижи по-устойчиви по отношение на предстоящите нужди и кризи.

Партньорството трябва да събере широк кръг участници с обща визия за бъдещите системи за здравеопазване и грижи. Чрез целите на „Хоризонт Европа“ партньорството трябва да допринесе за постигането на следните приоритети на Европейската комисия:

  • Насърчаване на нашия европейски начин на живот
  • Икономика, която работи за хората
  • Европа, подходяща за дигиталната ера
  • Европейска зелена сделка

Благодарение на капацитета си да събере различни заинтересовани страни (напр. компании, финансиращи изследвания, здравни институции, иноватори, създатели на политики), да създаде критична маса от ресурси и да приложи дългосрочна стратегическа програма за научни изследвания и иновации (СПНИИ), партньорството ще преследва следните цели:

  • Подкрепа за мултидисциплинарна научноизследователска и развойна дейност за запълване на пропуските в знанията, представяне на доказателства и разработване на насоки и инструменти в приоритетни области за трансформация на системите за здравеопазване;
  • Подпомагане на интердисциплинарното развитие на услугите, политиките и организационните иновации в системите за здравеопазване;
  • Укрепване на общността за научноизследователска и развойна дейност в областта на системите за здравеопазване и грижи,
  • Подобряване на способността на участниците в здравеопазването и грижите да възприемат иновативни решения,
  • Събиране на заинтересовани страни за разработване на екосистемите, необходими за бързо възприемане на иновациите от системите за здравеопазване и грижи.

Европейското партньорство за трансформиране на системите за здравеопазване и грижи следва да се осъществи чрез съвместна програма от дейности, вариращи от научни изследвания до координационни и мрежови дейности, включително обучение, демонстрационни, пилотни и разпространяващи дейности, които да бъдат структурирани по следните основни градивни елементи:

  • Съвместно прилагане на СПНИИ;
  • Съвместни годишни покани за научноизследователска и развойна дейност, приложни научноизследователски и развойни дейности, пилотни проекти, туининг проекти;
  • Съвместни годишни призиви за експериментално развитие и финансиране на иновации, съвместно създаване, участие на крайни потребители, нови концепции за грижи и иновативни решения за подпомагане на здравето съгласно дефиницията на СЗО; развитие на екосистеми, бизнес модели;
  • Дейности за изграждане на капацитет;
  • Дейности за повишаване на здравната и цифровата грамотност сред гражданите и практикуващите здравни грижи;
  • Флангови мерки.

Партньорството е отворено за всички държави -членки на ЕС, както и за страни, свързани с Хоризонт Европа, и ще остане отворено за тези страни, които желаят да се присъединят. Тя трябва да включва следните участници:

  • Министерства, отговарящи за политиката за научноизследователска и развойна дейност, както и национални и регионални агенции и фондации за финансиране на научноизследователска и развойна дейност и технологии;
  • Министерства, отговарящи за политиката в областта на здравеопазването и грижите, както и национални и регионални здравни и грижовни органи, организации и доставчици.

Бюджет: 100 000 000 евро

Брой очаквани одобрени проекти: 1 бр.

Очакваната продължителност на изграденото партньорство/проекта е 7 години.

Програма Хоризонт Европа ще осигури максимум 30% финансиране на всички проектни разходи по тази схема до максимум 100 милиона евро финансиране за одобрения проект.

Кандидатите ще могат да подават своите кандидатури в периода 06.10.2021 – 21.04.2022 г.

 

Схемата е мащабна. Ние можем да ви съдействаме да успеете. Ако проявявате интерес към тази схема, може да се свържете с нас и ще ви помогнем да реализирате вашите идеи на европейско и национално равнище. Защото знаем пътя.

 

Повече информация за Cluster 1 Health към Програма Хоризонт Европа 2021-2022 може да намерите тук:


Развитие на иновационни клъстери

Дата на обявяване на процедурата: Септември 2018 г.

Краен срок за подаване на проектни предложения: Ноември 2018 г.

Общ размер на БФП по процедурата (в лв.): 29 924 199 лева

Минимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ за индивидуален проект: 200 000 лева

Максимален размер на заявената безвъзмездна финансова помощ на индивидуален проект: 500 000 лева

Допустими кандидати:

Иновационни клъстери, които са обединения – юридически лица или обединения, които не представляват юридически лица.

Допустими дейности:

  • Дейност по подобряване сътрудничеството, обмена на информация в подкрепа на бизнеса и трансфера на технологии;
  • Дейност по маркетинг на клъстера с цел увеличаване на участието на нови предприятия или организации;
  • Дейност по организиране на програми за обучение, семинари и конференции в подкрепа на обмена на знания и работата в мрежа, и транснационално сътрудничество.

Допустими по процедурата са следните видове разходи:

  • Разходи за ДМА и ДНМА;
  • Разходи за персонал;
  • Административни разходи (включително режийни разходи).