Екипът на „Интер Консулт Груп“ ООД предлага на вашето внимание информация във връзка с възможността за кандидатстване по процедура за безвъзмездна помощ BG16FFPR003-4.004 „Диверсификация и адаптиране на малки и средни предприятия към икономическия преход“, финансирана от Програма „Развитие на регионите“ 2021-2027 г. (ПРР) с администратор Министерство на регионалното развитие и благоустройството.
I. Бюджет на процедурата: 250 млн. лв.
Средства за съществуващи предприятия (Предприятие, регистрирани преди повече от 2 години от датата на кандидатстването по настоящата процедура) – 200 000 000,00 лева
Средства за новосъздадени предприятия (Предприятие, регистрирани преди не повече от 2 години от датата на кандидатстването по настоящата процедура) – 50 000 000,00 лева
II. Цел на процедурата:
Настоящата процедура е насочена към микро, малки и средни предприятия (МСП), включително стартиращи предприятия в областите Перник, Кюстендил и Стара Загора с цел осигуряване на адекватна и ефективна подкрепа на местната икономика в процеса на преход към климатична неутралност.
Дейностите по настоящата процедура се изпълняват на територията на общините в областите Кюстендил, Перник и Стара Загора, както и 10-те общини, свързани с Маришкия басейн, които попадат в рамките на териториалния обхват на Фонда за справедлив преход.
III. Размер на финансирането:
Максималният допустим размер на заявените безвъзмездни средства за кандидат/партньор за дейност/проектно предложение, които се изпълнява при условията на режим „de minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз към помощта „de minimis“ следва да не надхвърля левовата равностойност на 300 000 евро (586 749 лева).
Процент на съфинансиране при условията на режим „Регионална инвестиционна помощ“ съгласно чл. 13 и чл. 14 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията (приложим по Елемент А „Инвестиции“, допустим за ВСИЧКИ кандидати).
IV.Кой може да кандидатства:
Допустими по настоящата процедура са само кандидати, които отговарят на следните критерии:
1) Да са търговци по смисъла на Търговския закон или Закона за кооперациите, или да са еквивалентно лице по смисъла на законодателството на държава-членка на Европейското икономическо пространство.
2) Да са микро, малки и средни предприятия по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия и Приложение I към Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията относно определението за микро-, малки и средни предприятия.
3) В случаите, когато кандидатът е съществуващо предприятие – Предприятие, регистриранo преди повече от 2 години от датата на кандидатстването по настоящата процедура, същият е реализирал общо за 2021-ва, 2022-ра и 2023-та финансови години финансови нетни приходи от продажби[1], равни на или надвишаващи:
– микро предприятие 100 000 лева.
– малко предприятие 250 000 лева
– средно предприятие 800 000 лева
Реализираните от кандидата нетни приходи за тригодишния период 2021 г., 2022 г. и 2023г., се изчисляват по следния начин: Сборът от стойностите по ред „Нетни приходи от продажби“ (код на реда 15100, кол. 1) от индивидуалните отчети за приходите и разходите за 2021 г., 2022 г. и 2023 г. на кандидата.
или
В случаите, когато кандидатът е новообразувано предприятие – Предприятие, регистрирано преди не повече от 2 години от датата на кандидатстването по настоящата процедура, което няма приключила финансова година, същият е предвидил в своя бизнес план, изискуемите нетни приходи от продажби да бъдат постигнати, съобразно декларираната към момента на кандидатстване категория предприятие, за период от три финансови години (следващи годината на приключване на проектното предложение), както следва:
– Микро предприятие ≥ 100 000 лева
– Малко предприятие ≥ 250 000 лева
– Средно предприятие ≥ 800 000 лева
4) мястото на изпълнение на инвестициите е на територията на общините в областите Кюстендил, Перник и Стара Загора, както и на общините Нова Загора, Ямбол, Симеоновград, Харманли, Тополовград, Димитровград, Хасково, Елхово, Сливен и Тунджа, в т.ч. стартиращи предприятия.
Допустими партньори са:
• Общини
• Технологични клъстери
• Бизнес сдружения/търговски камари
• Висши училища
• Агенции за икономическо развитие.
V. Допустими дейности:
ЕЛЕМЕНТ А „Инвестиции“ (задължителен):
Дейност 1. Дейности за подкрепа за навременна икономическа адаптация и интеграция чрез инвестиции в съществуващи и стартиращи предприятия за преход към чисти технологии с фокус върху създаването на работни места, ресурси и продукти, основани на кръговата икономика, широко използване на възобновяеми енергийни източници и изграждане на капацитет за повишаване на квалификация на работната сила в т. ч. чрез преструктуриране, диверсификация, техническа модернизация, повишаване на производителността, иновации и др. с използване уменията на пряко засегнатата от прехода работна сила.
С приоритет ще се подкрепят проекти, които се изпълняват в Тематична област „Чисти технологии, кръгова и нисковъглеродна икономика“
Дейност 2. Дейности за строително-монтажни работи (СМР), свързани с инвестиции за диверсификация на МСП.
ЕЛЕМЕНТ Б „Услуги“ (незадължителен):
1. Дейност за насърчаване на предприемачеството и подкрепа на стартиращи предприятия, включително чрез техническа помощ за консултантски услуги на предприемачи – правни, административни, маркетингови, за бизнес планиране, финансови, за продуктов дизайн и др.
2. Дейности за предоставяне на специализирани обучения в областта на икономическите дейности, за които е заявена подкрепа по процедурата.
3. Дейности за изграждане и развитие на партньорства и насърчаване трансфера на знания и умения, подкрепа на дейности за промотиране и разширяване дейността на предприятията като:
* участие в специализирани национални/ международни изложения;
* участие във форуми, контактни борси, конференции и събития с двустранни срещи между български и чуждестранни фирми в страната;
* организиране и провеждане на байерски програми с посещение на чуждестранни купувачи в страната;
* участие в специализирани национални/ международни семинари, конференции, обучения;
Дейности 4. Дейности за квалификация и обучение за придобиване на специфични познания, подкрепа на технологични и нов тип умения и специализация на персонала.
!!!Дейности 2, 3 и 4 могат да бъда изпълнявани по преценка на кандидата:
1) при условията и праговете за „минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 2023/2831 на Комисията.
2) при условията и праговете за „Помощи за обучение“ съгласно чл. 31 от Регламент (ЕС) № 651/2014 на Комисията.
Дейностите следва да са насочени и да допринасят за адаптацията, интеграцията и растежа на съществуващите предприятия, насърчаване и развитие на нови предприятия, създаване и устойчивост на работни места в тях с цел развитие и диверсификация на икономиката в региона.
VI. За какво може да се кандидатства – допустими разходи:
– Разходи за придобиване на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи (ДМА);
– Разходи за придобиване на специализиран софтуер за производствения процес, представляващ дълготраен нематериален актив (ДНА);
– Разходи за строително-монтажни дейности (СМР) свързани с инвестиции за диверсификация на МСП;
– Разходи за наем на работни помещения до 10% от общите допустими разходите по проекта;
– Разходи за покупка на земя, при спазване на изискванията на чл. 64 от Регламент 1060/2021 – до 10% от общите допустими разходите по проекта;
– Разходи за услуги, необходими за разработване на нови продукти/услуги – до 20% от общите допустими разходите по проекта.
Разходите за услуги, могат да включват: изработване на икономическа оценка, финансова оценка и техническа оценка на продукти (стоки и/или услуги); разработване на технологии за производство на стоки и/или предоставяне на услуги; изработване на пазарни анализи и проучвания, маркетингови планове за пазарна реализация на пазара на предприемачески идеи на продукти (стоки и/или услуги); защита на индустриална собственост на национално и международно равнище и ползване на необходимата за това експертна помощ[5] .
– Разходи за обучение на служителите на кандидата, във връзка с направената инвестиция по проекта.
– Разходи за техническа помощ в подкрепа на подкрепа на стартиращи предприятия;
– Други разходи, свързани с допустимите дейности по процедурата.
VII. Подпомагане:
Интензитетът на помощта е между 40% и 75%.
Ние от „Интер Консулт Груп“ ще Ви помогнем да развиете потенциала си за растеж. От анализ, предпроектни проучвания и подготовка на проектно предложение до административното управление и отчитане на Вашите проекти – ние Ви консултираме през целия процес.
________________________________________
[1] Отчет за приходите и разходите на предприятието – кандидат: стойността по ред „Нетни приходи от продажби“ от приходната част на Отчета (код на реда 15100, колона 1).
[2] Доклади на „ПРАЙСУОТЪРХАУСКУПЪРС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД и Световната банка във връзка с териториалните планове за справедлив преход (https://www.me.government.bg/themes/dokladi-na-praisuotarhauskupars-balgariya-eood-i-svetovnata-banka-vav-vrazka-s-teritorialnite-planove-za-spravedliv-prehod-2471-1642.html)
[3] Съгласно Приложение 1.1.
[4] Съгласно Приложение 1.2.
[5] Включват:
– разходи за такси за регистрация на патент и/или полезен модел и/или промишлен дизайн;
– разходи за услуги за извършване на проучвания (за „състояние на техниката“, „новост“, „изобретателска стъпка“ и „техническа приложимост“) изготвяне на заявка за патент и/или полезен модел и/или дизайн на национално и/или международно ниво;
– разходи за консултантски и юридически услуги, свързани с лицензиране и доходи от права.
При заявен интерес от Ваша страна, не се колебайте да се свържете с нас в най-кратки срокове!